Sign | SBQN |
Byggår | 1969 |
Material | Stål |
Varv | Sandnessjøen |
Maskineri | Scania DSI II x 2 |
Fakta
Passagerare | 166 personer |
Kafeteria | 166 platser |
Längd | 50 m |
Bredd | 9 m |
Djupgående | 2.7 m |
Dräktighet Brutto |
526 ton |
Effekt | 560 hk |
Fart | 10.5 knop |
Fartområde | D |
Trafik
Trafik (sep-maj) Turlista Oskarshamn-Byxelkrok (juni-Augusti), Skolfartyg i KalmarHistoria
Torghatten 1987, Austra 1989, Strilfjord 1990Ölandsfärjan
m/s Solsund
Byggd som m/s Torghatten 1969 av Sandnessjoen Slip & Mek. Verksted,
Sandnessjoen, Norge.
I trafik som vägfärja i norra Norge 69-89
1990 Såld till Faxe Rederi i Färjestaden och omdöpt till m/s Solsund.
1991 såld efter konkurs till rederi Spårö i Västervik och i trafik mellan Byxelkrok och
Västervik sommartid.
1996 Ny konkurs efter maskinhaveri och upplagd i Färjestaden
1998 såld till Håkan Ottosson och Bert Karlsson rederi Ölandsfärjan AB.
2000-2003 I trafik sommartid mellan Mönsterås o Borgholm
Sedan 2004 i trafik på somrarna mellan Oskarshamn-Byxelkrok
2005 förlängd med 16 m i Swinoujscie Polen.
Längd 50m bredd 9 m djupgående 2,8 m
Kapacitet bilar 25 st och 170 passagerare, besättning 3-4 pers.
Maskin 2x Scania DSI 11 totalt 560 HK Fart 10,5 knop
2019 såld till Ölandslinjen AB.
Mellan Oskarshamn-Byxelkrok kör Solsund mellan mitten på juni till mitten på
augusti, då fraktades i sommar ca 3700 bilar, 200 husvagnar/husbilar, 3000 cyklar
och ca 16500 passagerare. Överfartstid 1 timme och 50 minuter.
Resterande tid av året ligger fartyget vid Skeppsbron i Kalmar och fungerar som
skolfartyg för sjöfartsprogrammet på Praktiska Gymnasiet, och det utbildas blivande
matroser ombord, både teori och praktik sker på fartyget med ett par övningsturer i
veckan i Kalmarsund. På helger görs även räkkryssningar främst mellan Kalmar o
Färjestaden.
1/1-2024 såld till 90North Holding AB.
Rederi namnet Rederi Ölandslinjen AB bibehålls.
Visa fler fartyg