Sign SFC - 3134
Byggår 1916
Material Stål
Varv Saltsjöbadens Yachtvarv
Maskineri Cummins 250hk

Fakta

Passagerare 12 personer
Längd 18.5 m
Bredd 3.4 m
Djupgående 1.3 m
Effekt 250 hk
Fart 13 knop
Fartområde D

Trafik

Ombord på M/y Atala hålls gärna viktiga möten och mindre representationsmiddagar, för upp till 10 gäster. Atala är dessutom en av charterbåtar som är alldeles utmärkt för specialuppdrag som t.ex. filminspelning, uppvisningsfartyg och andra exklusiva arrangemang i Stockholms skärgård med omnejd.

Historia

M/y Atala
Konstruerad av Hugo Schubert som en av sju liknande båtar, bland annat "Alba". Atala är byggd 1916 på Saltsjöbadens Yachtvarv, i stål och totalrenoverad 1989 > 1991

Ägare
Knut Bovin Stockholm 1916 > 1925
Torsten Kreuger Stockholm 1925 > 1933
Hjalmar Nobel Stockholm 1933 > 1934
John Henry Sager Stockholm 1934 > 1937
Theodor Hedberg Köpmanholmen 1937 > 1966
Bertil Fredriksson Luleå 1966 > 1970
Alvar Lindmark Skellefteå 1970 > 1974
Alfons Jonsson Göteborg 1974 > 1980
Jan Magnusson Hovås 1980 > 1989
Johan Winqvist Stockholm 1989 > 2008
Kenneth Liberg Stockholm 2008 > 2022
Safety & Navigationsgruppen Stockholm 2022 >

Info & historia

Atala, som sjösattes år 1916, var en stolt ägo av penningens aristokrater såsom Bovin, Kreuger och Sager. Under perioden 1937 till 1966 ägdes fartyget av Theodor Hedberg, en magnat inom massa- och sågverksindustrin i Köpmanholmen, som utförde många resor med henne. Efter en kort period i Luleå mellan 1966 och 1970, köptes Atala av Alvar Lindmark i Skellefteå. Det var en händelserik tid då omfattande renoveringar genomfördes. Ytterligare fyra 'pontoner' och 'spjut' lades till i både för och akter, vilket gjorde Atala till en imponerande sevärdhet och ett populärt utflyktsmål för många invånare i Skellefteå. Hon låg förtöjd nedanför Bergsbydammen under vintern 1970 till 1971.

Våren 1971 anlitades Lars-Jonny Landström och Claes Thylin för att restaurera och komplettera Atala inför en resa till Malmö och Danmark. Trots sina imponerande 18,5 meter och ett deplacement på 18 ton, erbjöd Atala en behaglig resa: hon rörde sig med mild rullning, var tystgående och enkel att driva med sin dåvarande motor, en 135 hästkrafters Scania-Vabis som var placerad nästan längst fram i fartyget och drevs av en lång propelleraxel.

Efter resan till Danmark hamnade Atala i Limhamn där hon användes sporadiskt, förföll gradvis och utsattes för vandalisering. Efter att ha passerat genom händerna på två nya ägare på Skåne och Västkusten, hamnade hon 1989 i händerna på Johan Winqvist i Stockholm. Då återvände den nedgångna Atala till Stockholm efter 52 år. Efter ett enormt arbete mellan 1989 och 1991 återuppstod Atala som Fågel Fenix ur askan. Vid en ceremoni den 20 juni 1991 återinvigdes hon efter att ha fyllt 75 år.

Sedan dess har Atala fungerat som en exklusiv charterbåt under eget rederi, Rederiaktiebolaget Atala, med hemmahamn på Pampas Marina, Karlsberg strand 4 i Solna. I juni 2008 såldes Atala till sin elfte ägare, Kenneth Liberg, som ägde fartyget fram till december 2022. Idag ägs M/y Atala av Safety & Navigationsgruppen som kommer att fortsätta med exklusiv charterverksamhet i Stockholm med omnejd.

Visa fler fartyg