Sign SGQZ
Byggår 1915
Material Stål
Varv Eriksbergs mek. verkstad, Göteborg
Maskineri 1 x Volvo Penta TAMD 120 A

Fakta

Passagerare 90 personer
Restauration 80 platser
Kafeteria 80 platser
Konferens 50 platser
Rättigheter
Chartertrafik
Längd 25.8 m
Bredd 4.6 m
Djupgående 2.1 m
Dräktighet
Brutto/netto
71 / 33 ton
Effekt 300 hk
Fart 10 knop
Fartområde E

Trafik

TURLISTA (Torshälla,Västerås,Arboga,Hjelmare kanal,Enköping,Mälaren)/ RÄKKRYSS/ CHARTER (Mälaren,Hjelmaren)

Historia

1915-192 : ATHENE, Grosshandlare Hugo Brusell, Stockholm (privat ångyacht). På 20-talet ombyggd till passagerarfartyg. 192 -19 : Handels AB Belgas, Göteborg. 19 -1943: Sören Valdemar Petterson, Skärhamn. 1943-1948: Gustaf Arthur Bartley, Göteborg. 1948-1953: Lars Allan Harrysson, Göteborg. 1950: Motoriserad. 1953-1955: VISINGSÖ, Lars Allan Harrysson, Visingsö. 1955-1957: MUSKÖ, Nynäshamns Skeppsmäkleri & Speditionskontor, Nynäshamn. 1957-1962: Stockholm-Nynäs Järnvägs AB, Nynäshamn. 1962-1973: SKÅPESUND, Claes Olof Rune Helmz, Göteborg. 1973-1981: SUNDNÄS, Hans Bertil Gustafsson, Arvika. 1981-1988: WISINGSÖ, Rederi Moberg & Johansson, Visingsö. 1988-1989: Rederi AB Wisingsö, Visingsö. 1989-2000: ENA, Mälarens Båttrafik AB, Enköping. 2000-: TOR, Arboga Rederi AB, Arboga. 2018: Rederi Mälarstaden AB.

Visa fler fartyg