Sign | SGQZ |
Byggår | 1915 |
Material | Stål |
Varv | Eriksbergs mek. verkstad, Göteborg |
Maskineri | 1 x Volvo Penta TAMD 120 A |
Fakta
Passagerare | 90 personer |
Restauration | 80 platser |
Kafeteria | 80 platser |
Konferens | 50 platser |
Rättigheter | |
Chartertrafik | |
Längd | 25.8 m |
Bredd | 4.6 m |
Djupgående | 2.1 m |
Dräktighet Brutto/netto |
71 / 33 ton |
Effekt | 300 hk |
Fart | 10 knop |
Fartområde | E |
Trafik
TURLISTA (Torshälla,Västerås,Arboga,Hjelmare kanal,Enköping,Mälaren)/ RÄKKRYSS/ CHARTER (Mälaren,Hjelmaren)Historia
1915-192 : ATHENE, Grosshandlare Hugo Brusell, Stockholm (privat ångyacht). På 20-talet ombyggd till passagerarfartyg. 192 -19 : Handels AB Belgas, Göteborg. 19 -1943: Sören Valdemar Petterson, Skärhamn. 1943-1948: Gustaf Arthur Bartley, Göteborg. 1948-1953: Lars Allan Harrysson, Göteborg. 1950: Motoriserad. 1953-1955: VISINGSÖ, Lars Allan Harrysson, Visingsö. 1955-1957: MUSKÖ, Nynäshamns Skeppsmäkleri & Speditionskontor, Nynäshamn. 1957-1962: Stockholm-Nynäs Järnvägs AB, Nynäshamn. 1962-1973: SKÅPESUND, Claes Olof Rune Helmz, Göteborg. 1973-1981: SUNDNÄS, Hans Bertil Gustafsson, Arvika. 1981-1988: WISINGSÖ, Rederi Moberg & Johansson, Visingsö. 1988-1989: Rederi AB Wisingsö, Visingsö. 1989-2000: ENA, Mälarens Båttrafik AB, Enköping. 2000-: TOR, Arboga Rederi AB, Arboga. 2018: Rederi Mälarstaden AB.Visa fler fartyg