Detta fartyg tillhör en tidigare medlem i Skärgårdsredarna och därmed kan uppgifterna vara ofullständiga och/eller utdaterade
Sign SGVW
Byggår 1904
Material Stål
Varv Bergsunds Mekaniska
Maskineri Scania Vabis DSI13

Fakta

Passagerare 54 personer
Restauration 44 platser
Kafeteria 54 platser
Konferens 54 platser
Rättigheter
Chartertrafik
Längd 20.5 m
Bredd 5.2 m
Djupgående 1.7 m
Dräktighet
Brutto
51 ton
Effekt 229 hk
Fart 7 knop
Fartområde E

Trafik

Kryssningar/Charter i Bohuslän

Historia

1904 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Nya Avance till J. V. Svenssons Motorfabrik, Augustendal. Trafik mellan Augustendal i Nacka och Slussen. 1914 Omdöpt till Avance II. 1936-04-15 Läggs upp. 1937 Såld till Marinförvaltningen för 7.000 kr och omdöpt till Märsgarn. Personaltransporter vid Hårsfjärden för Stockholms Örlogsvarv. 1980 Såld till A-M Rehbinder. 1980 Såld till Restaurang AB Pankakshuset, Stockholm. 1987 Omdöpt till Sigtuna Express. 1992 Omdöpt till L'Avance. 1993 Såld till Björn Östlund, Stockholm och omdöpt till Avance II. Ombyggd vid Pampas Marina, Solna. Övre våningen borrtagen. 2000 Såld till Rederi AB Dala Husby, Dala Husby och omdöpt till Dala Husby. Stora delar av skrovet byts ut vid Oxelösunds Båtvarv. Transporteras med lastbil från Gävle till Dala Husby. Trafik på Dalälven traden Avesta - Hedemora - Dala Husby. 2001 Ny inredning. 2007-07-09 Såld till Klave Rederi AB, Smögen och omdöpt till Svea af Smögen. 2008 Insatt i trafik genom Sotenkanalen. 2009-05-22 Såld till Claes Cleasson, Sotefjorden Rederi, Smögen. 2010-06-18 Såld till Göteborgs & Bohusläns Rederi AB, Göteborg. 2011 Omdöpt till Svea af Brännö. 2011-05-06 Omdöpt till Svea af Bohuslän. 2016-09-15 Göteborgs & Bohusläns Rederi AB byter namn till Kulturbåtarna AB, Göteborg.

Visa fler fartyg