Detta fartyg tillhör en tidigare medlem i Skärgårdsredarna och därmed kan uppgifterna vara ofullständiga och/eller utdaterade
Sign SGWU
Byggår 1915
Material Järn
Varv Motala verkstads AB, Motala
Maskineri 1xVolvo Penta D12 D-B MH

Fakta

Passagerare 220 personer
Restauration 150 platser
Kafeteria 150 platser
Konferens 100 platser
Rättigheter
Chartertrafik
Längd 32.11 m
Bredd 6.32 m
Djupgående 2.51 m
Dräktighet
Brutto/netto
187 / 76 ton
Effekt 450 hk
Fart 12 knop
Fartområde D

Trafik

Trafik: Charter och turer i Göteborg och Bohuslän Skaldjurskryssning – 3 dagarskryssning Göteborg- Strömstad

Historia

1914-07-09 Beställd av Skärgårds AB i Norrköping, Norrköping för leverans den 1 maj 1915. Kontrakterad byggkostnad 120.000 kr. 1915-05-10 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Nya Skärgården till Skärgårds AB i Norrköping. Insatt i året runt-trafik på traden Norrköping - Valdemarsvik. 1918-05-10 Såld till Wermdö Ångfartygs AB för 225.000 kr och omdöpt till Thorsbyfjärd. Trafik på traden Stockholm - Lagnö - Tynningö - Kolvik - Vik. 1918-05-22 Övertas av Rederi AB Stockholm - Wermdö och döps om till Tor. 1919-12 Omdöpt till Tor II efter det att det gamla fartyget med det namnet sålts. 1939 Upplagd. 1940 Åter i trafik. 1941-01-23 Hyrs ut till Marinförvaltningen. 1945-01-01 Såld till Marinförvaltningen och omdöpt till Tynningö. Kör permittentturer och under flera vintrar på 50-talet ersätter fartyget även Stockholm Ångslups AB:s maskinsvaga ångslupar till bland annat Sandhamn. 1958-02-18 Såld till Bo Arne Julius Lindegren i Lindesvik, Kungsängen. Fartyget var i uselt skick vid försäljningen och byggdes om till lastfartyg. Används till sandfrakt. 1962 Omdöpt till Linda II. 1966 Motoriserad. 1974 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 120A, 245 hk, 180 kW, installeras. 1982 Såld till Sven Erik Woller Nachtweij, Saltsjö-Duvnäs för 90.000 kr. 1985-02 Såld till Lars Fagerström, ägare till Tynningö Svets & Mekaniska AB, för 220.000 kr. Ombyggd till arbetsfartyg och döpt till Reparatören af Tynningö. 1987 Såld till Tynningö Partnershipping HB för 550.000 kr. 1988-03 Omdöpt till Linda af Tynningö. 1994-10-25 Såld till Rederi AB Kind, Motala. Ombyggd till passagerarfartyg och åter döpt till Nya Skärgården. 1998 Ombyggnaden klar och fartyget åter i trafik. Stationerat i Söderköping. 1988 Flyttad till Jönköping. 2002 Såld till Bergmans Ångfartygs AB, Motala. Trafik på sjön Vättern. ? Nytt passagerarcertifikat för 220 passagare. 2006 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D12 D-B MH, 450 hk, 330 kW, installeras. ? Nytt passagerarcertifikat för 165 passagare. 2015-04-14 Såld till Göteborgs & Bohusläns Rederi AB, Göteborg. Ny hemort Göteborg. 2015-05-04 Lämnar Vättern kl. 08.45 för en tredagarsresa till Göteborg, dit man ankommer vid 16-tiden den 6 maj. Bildreportage 2016-09-15 Göteborgs & Bohusläns Rederi AB byter namn till Kulturbåtarna AB, Göteborg.

Visa fler fartyg