Sign | SGCM |
MMSI | 265802740 Visa på MarineTraffic |
Byggår | 1967 |
Material | Stål |
Varv | PTS Szczecin Polen |
Maskineri | Volvo Penta D9 MH Genset. IVECO |
Fakta
Passagerare | 180 personer |
Längd | 21.63 m |
Bredd | 6.17 m |
Djupgående | 1.7 m |
Dräktighet Brutto |
78 ton |
Effekt | 355 hk |
Fart | 11 knop |
Fartområde | D |
Trafik
Citytrafiken Sjöstaden-Masthamnen-Djurgården-NybroplanHistoria
Byggd som m/s BALBINA år 1967, inköpt från Gryfia Varvet år 2017. Totalt ombyggd till svenska krav och regler. Enligt Transportstyrelsen anses EMELIE II vara ett nybygge från år 2017. I trafik från mars 2019.1967 Levererad av Gdanska Stocznia Rzeczna som Balbina till P.P. Zegluga Szczecinska, Szczecin, Polen. Trafik mellan kryssningsfartygen i Swinoujscie och hamnen i Szczecin.
1992 Såld till Zegluga Szczecinska, Szczecin, Polen. Trafik som personalbåt för Gryfia Shipyard i Szczecin.
1996 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 41-HA, 145 hk, 107 kW, installeras.
? Såld till Morska Stocznia Romontowa Gryfia SA, Szczecin, Polen. Trafik som personalbåt för Gryfia Shipyard i Szczecin.
2017-06-01 Såld till Ressel Rederi AB, Stockholm och omdöpt till Viking av Hammarby Sjöstad. Hemort Stockholm. Ombyggd vid PTS Ltd., Szczecin, Polen. Bland annat byggs fören om för stävtillägg. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D9 MH, 355 hk, 261 kW, installeras.
2017-09-21 Omdöpt till Emelie II av Hammarby Sjöstad.
2018-06-28 Sjösatt vid PTS Ltd., Szczecin efter ombyggnaden.
2018-11-01 Lämnar Szczecin kl. 08.40 under bogsering av polska bogserbåten Serwal för färd mot Tenö varv AB, Vaxholm, dit man anländer 4 november kl. 14.05.
2019-03-11 Insatt i trafik på traden Hammarby Sjöstad - Masthamnen - Allmänna gränd - Nybroplan.
Visa fler fartyg