Den första svenska kolfiberkatamaranen i Sverige är nu döpt. Gudmor var kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Anneli Hulthén. Fartyget är världens första internationellt High Speed-klassade färja i kolfiber. Fartygets låga vikt gör att man får en låg bränsleförbrukning trots den höga farten.
M/S Valö är stationerad i Saltholmen. I augusti levereras systerfartyget Rivö, som kommer att ha sin hemmahamn på Donsö. Båda snabbfärjorna kommer att trafikera Göteborgs södra skärgård, linjen Saltholmen-Styrsö Skäret-Donsö-Vrångö och tillbaka.

Fakta om färjorna:
Längd: 27,0 m
Bredd: 8,4 m
Djupgående: 0,95 m skrov, propeller 1,5 m
Antal pass (alla sittande): 163 st
Motorer: 2 MAN V12 dieselmotorer (D2842LE410)
Effekt: 2 x 1019 (749 kW) = 2 038 hk vid 2 100 rpm
Maxhastighet: 30 knop, med full last 28,5 knop
Servicehastighet: 25-27 knop
Bränsletankvolym: 3000 liter
Växel: Servogear HD 220 H
Propeller: 2 st Servogear ställbara, 711 rpm
Bogpropeller: 2 x 50 hk
Fartyget ät byggt efter internationell High Speed Craft code (HSC)
Material i skrov och däckshus: FRP Carbon
Bruttodräktighet: 229 UR Fartområde: D
Bemanning: 3 st. (Fartygsbefäl, styrman och matros)
webroot/images/Valo%20230×154%20LT.jpg”>
Foto: Leena Tegevi